Den hemliga organiseringsmetoden som experterna tycker mest om är "Core 4"
Ett städat och välorganiserat hem är förvisso resultatet av ett ständigt arbete, men det är också sant att när kaos har hopat sig måste man någonstans börja om från början. Det är i det fallet som de olika teknikerna för att rensa spelar in, det vill säga de manövrar som krävs för att bli av med det överflödiga och skapa ordning i hemmet. Enligt experter, oavsett det tillvägagångssätt man kan ha för att rensa, måste det i slutändan alltid passera genom fyra grundläggande steg: i detta avseende talar vi om "Core 4", eller de fyra grunderna.
1. Ta bort absolut allt
wirestock/Freepik
Om vi bestämmer oss för att rensa ut ett rum för att omorganisera det, får det inte finnas några halva åtgärder. Även om vi redan vet vad som ska finns kvar och vad som inte ska göra det, måste vi börja om från början och få allt ur vägen. Att tömma varje låda och hylla är det första steget.
Av denna anledning kommer det att vara nödvändigt att lägga ut åtminstone ett tyg på marken för att placera allt på, utan att tänka specifikt på vad som kommer att finnas kvar och vad som inte kommer att göra det. Som mest kan vi placera sakerna vi vill ha kvar på ena sidan och de andra på den andra, men utan att slösa tid, på ett helt generiskt sätt.
2. Dela in efter kategorier
Freepik
När hela rummet har tömts kan vi fokusera på massan av föremål som ska arrangeras om eller slängas. Här blir det nödvändigt att ha olika lådor eller behållare till hands att lägga i varje kategori av objekt som vi har bestämt oss för.
Gör på det sätt som faller dig mest naturligt och beroende på rummet: dela upp efter användningsfrekvens, storlek eller vikt eller tusen andra kriterier. Allt som hjälper oss att komma ihåg den ideala destinationen för varje objekt. Och för att du inte ska glömma det kan du skriva allt på post-it-lappar, så att du på en gång kan se vad varje hög/låda med föremål motsvarar.
3. Bli av med det överflödiga
Begreppet överflöd är verkligen personligt: för vissa kan det motsvara "det jag aldrig använder och därför inte längre behöver", "något trasigt som inte längre fungerar". Men för andra är det sentimentala värdet, eller mängden estetisk tillfredsställelse som vissa rent dekorativa (och kanske inte ens dyrbara) föremål ger, mycket viktigare kriterier.
Fråga alltid dig själv om du vill behålla, ge bort, eller sälja något. När vi tar något i våra händer kan det hända att vi inser att vi inte ens kom ihåg att vi hade just det föremålet, och att vi lätt skulle klara oss utan det, andra gånger blir föremålet som fallit i glömska något vackert att dekorera med för att förnya utseendet av rummet, eller så blir det det mest använda verktyget under de närmaste åren!
I den här fasen bestämmer vi därför också vad vi ska lägga i lådan med saker att slänga, vad som ska skänkas och vad vi kan sälja.
4. Ställ tillbaka allt, men på ett ordnat sätt
När vi har tagit bort alla högar eller lådor med saker som ska rensas ut är det dags att sätta tillbaka varje föremål på sin plats. Att ha tomma möbler framför oss, och föremål förmodligen på golvet men redan delade (nåja, vi måste väl ha tänkt på det i kategoriseringsfasen, eller hur?), är som att ha ett nytt hus och börja om. Det kan verka banalt, men det är en sensation som driver oss att ompröva hur vi lever i vart och ett av våra utrymmen, och som får oss att förstå potentialen.
Kanske sätter vi till och med igång och flyttar om möblerna eller gör plats åt andra, eller för växter och saker som inte fanns tidigare.
Det är fortfarande viktigt att komma ihåg att när vi lägger tillbaka allt måste vi omedelbart hitta både effektiva och – särskilt i vissa "synliga" rum som vardagsrummet – vackra förvarningssystem. Använd kombinationen av lådor, behållare, korgar av den sort du gillar bäst som inte slösar utrymme och så att du inte behöver slösa tid på att rota runt för att hitta allt. Även i detta fall kan det vara praktiskt att ha etiketter redo att fästa på de olika slutna behållare som skapas.
Även det minsta utrymmet som till synes är lätt att omorganisera förtjänar allt detta arbete: det är värt att ägna en dag eller två åt det, och sedan kommer vi att få en miljö som vi kommer tycka mer om, som vi kan leva i och använda på ett mycket mer lugnt sätt. Och vem skulle inte uppskatta det?