Städa huset på en timme: det kan vara lättare än du tror

av Hilda Maria Morgan

01 December 2022

Städa huset på en timme: det kan vara lättare än du tror
Advertisement

Helst skulle vi alla ha tid att ägna varje dag och varje vecka åt att städa huset så att det alltid är rent och prydligt. I verkligheten är det dock ofta inte så. Vardagliga åtaganden hindrar oss och kanske tvingas vi springa mot helgen. Men vad ska man göra när man kanske plötsligt ska få gäster och man inte har tillräckligt med tid att städa i ordning hela huset?

Det kommer att bli nödvändigt att ta itu med frågan om effektiv städning, utan att slösa energi på onödiga aktiviteter och göra det mesta av minsta möjliga tid. Till och med bara en timme kan räcka för att återställa ordning och renhet i huset.

Pexels

Pexels

Faktum är att författaren Shifrah Combiths skriver om den livräddande metoden som hjälper henne att även hålla nödsituationer under kontroll, som en improviserad middag eller fika med gäster för vilka man inte kan visa huset i dess värsta förhållanden. Detta är vad hennes metod består av, förklarade för Apartment Therapy-portalen:

  • Ut med alla ur huset under den nödvändiga tiden: bara den som städar får bara kvar i huset, så detta är rätt tid att gå ut med hunden, gå på ärenden eller något annat för att lämna huset helt fritt. Eller kanske förvisa de andra till de rum som ändå inte kommer att städas... men från vilka de inte får komma ut förrän städningen är klar!
  • Rengör inte allt: det finns rum som vissa gäster sannolikt inte kommer gå in i, liksom ytor i ett rum som inte kommer att sticka ut även om de inte precis är fläckfria. Sovrum, garderober, hemmakontor... Allt som inte är ett "representativt" utrymme för att underhålla gäster som är på väg att anlända kan skjutas upp till den riktiga städdagen.

Advertisement
Pexels

Pexels

  • Shifrah Combiths föreslår också att alltid utföra städningen i samma ordning: med början varje gång från samma rum, och även följa samma ordning vad gäller ytorna som ska rengöras inuti. Detta skulle göra det lättare att skynda på, med tanke på att man blir van. Ingen tid går till spillo på att byta redskap och rengöringsmedel heller.
  • Det första som gäller är att ge sken av ordning, och det finns inget bättre sätt än att göra det på än att få allt du inte kan lägga undan direkt att försvinna: förse dig med en tvättkorg (du kan också förse dem med hjul, för dessa tillfällen!) eller någon stor behållare (kanske till och med en låda) och samla alla kläder eller föremål som du inte har tid att ställa undan i sin respektive logi. Du kommer att placera dem i ett av de rummen där ingen kommer gå in, och du kan ta hand om det vid ett annat tillfälle.
  • Underskatta sedan inte intrycket av ordning som det enkla faktum att ställa föremål på bord, hyllor, bokhyllor etc. rakt kan ge: att placera dem på ett ordnat sätt, till och med bara genom att flytta och vända på dem lite kan göra underverk - och kanske kommer man inte att märka dammet.
  • När det gäller damm, försök att ta bort det värsta från de mest omedelbart synliga ytorna i de områden där du kommer att vara med gästerna.
  • Utöver vardagsrummet eller finrummet, fokusera på badrummet och även lite på köket, som säkert kommer att ses av gästerna.

Genom att reducera utrymmena och uppgifterna till ett minimum kan det egentligen bara ta en timme, och med lite bakgrundsmusik kommer det att gå ännu snabbare.

Advertisement